اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ

Wednesday, December 8, 2010

Berhati hatilah.... Maling



Ketika hendak pulang ke Terengganu pada cuti sem yang lepas, aku seperti biasa akan pulang dengan bas dan naik di terminal 2, seremban. Bas bertolak pada pukul  10 malam tetapi aku seawal jam 6 petang sudah keluar dari kolej kediaman untuk ke ktm sampai ke seremban.  Perjalanan dari ktm nilai ke seremban hanya mengambil masa selama 20 minit. Tapi kalau ktm buat rosak lambat la ckit. Sampai di seremban pada pukul 6.30 ptg, lambat lagi la nak naik bas jadi relax sekejap dalam surau di ktm seremban.

          Sedang relax2, jam menunjukkan 6.50 ptg tiba2 ada 2 orang pemuda masuk ke dalam surau, seorang tu baring sekejap, yang seorang lagi berseluar pendek dan duduk di sebelah aku. Hati ku berkata ‘bagus jugak mamat nie, awal  masuk surau walaupun pakai seluar pendek, baguslah sembahyang jugak’. Azan maghrib pun dilaungkan, member dia yang baring tadi, bangun dan pergi ambil wudhu, mamat seluar pendek nie mencari kain pelikat untuk solat. Hati ku berkata lagi ‘ perghh bagus2’.

          Tak lama kemudian, iqamat dilaungkan, si mamat seluar pendek nie tiba tiba tanggalkan kain dia dan terus keluar dari surau itu, aku pun pelik jugak, yang bagusnya member dia yang seorang lagi tu panggil la semula mamat nie suruh solat dulu tapi mamat seluar pendek nie kata ‘ tak ape ah, kau semayang la’. Aku pun pelik kehairanan, tapi tak pe ah mungkin ada kerja kot. Yang brother member mamat nie tadi tak ambil lagi wudhu, beratur sahaja padahal dah iqamat.

          Dalam sura banyak la budak uia dan usim yang juga ingin pulang ke kampong. Selesai sembahyang ada la budak uia nie dia kata laptop dia dah hilang. Aku tanya dia perasan tak siapa2 yang ambil. Dia kata ada sorang mamat tu tadi ada macam nak sembahyang tapi bila dah habis solat aku tengok dah tak ada mamat tu. Mungkin dia. Aku pun teringat mungkin mamat tadi tu.
Alhamdulillah laptop aku tidak menjadi mangsa.

          Dalam sangkaan aku mungkin kawan dia yang seluar pendek yang keluar dari surau tu tunggu kat luar, yang mamat kat dalam ni ambil laptop tu bagi kat mamat seluar pendek nie. Lepas orang sembahyang baru mereka mula operasi. Baru aku tahu sebab apa mamat seluar pendek tu keluar dari surau, aiii ingatkan dah insaf ke ape? Rupanya taktik mencuri….adoiii..

Laptop dan pencuri tak berjaya di kesan…….

Moral of the story

Jangan terlalu husnu zon dgn orang, berhati hatilah di mana sahaja kita berada, laptop tu lain kali letak kat depan bila nak sembahyang, bila masuk tandas bawa masuk sekali………….

Zaman nie memang tak boleh dipercayai, kecurian,rogol berlaku di mana mana sahaja hatta di surau.

Selagi islam diperintah bukannya memerintah kejadian jenayah yang sama akan terus berlaku.

Reactions:

0 kata2 @ ucapan. syukran:

Powered by Blogger.