اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ

Powered By Blogger

Saturday, August 24, 2013

Hanya ada 2 : Ulama Baik atau Jahat.....................


Allah berfirman: “Sesungguhnya yang takut kepada Allah hanyalah ulama .”       (Fathir: 29)



ULAMA PALSU 


Kebelakangan ini terlalu banyak isu-isu yang berkaitan dengan demokrasi ataupun pemerintahan yang berlegar di keliling kita. Dari satu segi kita dapat mengetahui dan dapat merasakan bahawa manusia di malaysia ini semakin cakna dengan isu yang berlaku di sekeliling mereka.

Facebook adalah satu alternatif yang sangat baik di zaman ini, kerana dengan adanya wasilah ini, orang ramai dapat mengetahui isu2 semasa yang berlaku dengan cepat. Tidak seperti zaman dahulu yang hanya menonton TV3 dan membaca akhbar.

Boleh dikatakan facebook ialah medium dakwah jika digunakan untuk berdakwah dan juga medium penyebar maksiat jika di gunakan ke arah itu. Sepertimana sebilah pisau itu boleh digunakan untuk memotong ayam untuk dijadikan lauk, dan pisau yang sama juga boleh membunuh orang. 1 benda yang sama tetapi penggunaan yang berbeza dan kesan yang berbeza.

Saudaraku sekalian, bukanlah ingin mengatakan hanya perlu berfacebook 24 jam tetapi hanya nak beritahu penting juga mereka2 yang menyampaikan maklumat melalui facebook ini terutamanya dalam memahami atau mengetahui isu-isu semasa di luar dan dalam negara.



Dalam facebook ini ada benda yang baik dan buruk. Kalau kena molek kita boleh buat pahala dalam masa yang sama sebaliknya. Dengan facebook kita dapat mengenali seseorang itu berdasarkan apa yang dipostnya kerana perkara yang di postnya itulah yang dia fikirkan. 

Contohnya : Najib pergi ke masjid untuk mendengar ceramah berkenaan isu Mesir. Setelah habis ceramah itu, Najib pulang ke rumah, dalam perjalanan pulang ke rumah, dia ternampak seekor kucing yang dilanggar oleh kereta dan kucing itu mati. Najib dengan baik hatinya mengalihkan kucing itu ke tepi jalan dan beliau berlalu dari situ. Tiba di rumah, Najib menceritakan perihal kucing yang dilanggar itu kepada isterinya.

Apa yang ingin disampaikan? Najib pulang ke rumah hanya menceritakan perihal kucing yang dilanggar itu dan melupakan apa yang didengari dalam ceramah isu Mesir selama satu jam di masjid. Jadi? Kucing itu lebih difikirkan Najib dari perkara yang didengarinya di masjid. Jadi itulah dikatakan, apa yang kita rasa penting itulah yang kita cakapkan dan ungkapkan.

Sepertimana satu pepatah ada sebut "  "People don't care how much you know until they know how much you care" yang memberi maksud kepada kita sejauh mana kita belajar tahap MAster ke, PHD ke, orang tak nak ambil tahu pun sehinggalah orang tengok apa yang kita beratkan atau ambil tahu.

Sebab itu pentingnya ulama2 yang dekat dengan orang awam kerana orang awam dapat mengetahui isu sebenar dan pandangan ulama2 itu tentang isu yang berlaku. Dan macam biasa ulama ada 2, ulama baik dan jahat. BUkan ulama sahaja dalam dunia ini yang ada 2, tetapi kita juga ada 2 pilihan iaitu baik atau jahat, zalim atau adil, kaya atau miskin, gemuk ke kurus huhu...........


Imam Syafi’i menyatakan: “Jika datang sebuah perkara yang musykil (rumit) jangan mengajak musyawarah kecuali orang yang terpercaya dan berilmu tentang al Kitab dan Sunnah, ucapan para shahabat, pendapat para ulama’, qiyas dan bahasa Arab.                                           (Jami’ Bayanil ‘Ilm: 2/818 )http://al-fikrah.net/index.php?option=com_content&view=article&id=131:siapa-para-ulama-&catid=72:tokoh&Itemid=176

Jadi lazimkanlah membuka facebook2 ulama2 yang aktif dalam FB untuk mengetahui isu2 yang berlaku. Kita ikut ulama dan ambil pendapat mereka lebih baik daripada baca surat khabar dan tengok tv3 tv1.

Contoh FB orang2 alim yang aktif FB :

1)Dr Asri Zainal Abidin (DR MAZA)
2)Dr Abdul BAsit
3)Dr MAszlee
4)Dr. Khairuddin
5)Ustaz Nasaruddin Tantawi
6)Ustaz Nik Abduh
7)ustaz Abdul malik
8)Ustaz Riduan
9)Ustaz Mohd Nor Hamzah
10).............................dan ramai lagi


ALIM TAPI JAHAT

AKhirnya jangan lah kita mendengar cakap2 ulama jahat. Nak kenal macam mana? Kalau ramai orang2 alim atau baik tak setuju dengan beliau itu antara tandanya. Sebab Umat Islam tak akan berhimpun atau bersepakat dalam perkara2 sesat.

Okey klik link nie LArangan Allah duduk bersama orang jahat - Tg Hadi Awang

Setakat itu jelah.......panjang2kan serabut pulok..haha

Allah berfirman yang bermaksud, “Dan tidaklah ada tanggungjawab sedikit pun atas orang-orang yang bertakwa mengenai dosa orang-orang (kafir yang mengejek-ngejek) itu. Akan tetapi (kewajipan orang-orang Islam) ialah mengingatkan (larangan Allah itu), supaya mereka bertakwa.” (Surah al-An’am: 69)

0 kata2 @ ucapan. syukran:


Powered By Blogger
Powered by Blogger.