اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ

Monday, August 19, 2013

'Legasi' Firaun di MESIR.......


Allah SWT berfirman (Maksudnya) ;

“Dan barang siapa yang membunuh seorang mu’min dengan sengaja maka balasannya ialah Jahanam, dia kekal di dalamnya dan Allah murka kepadanya, dan melaknatinya serta menyediakan azab yang besar baginya.” (An Nisa: 93)


Kita digemparkan dengan pembunuhan di mesir, saban hari titisan darah membasahi bumi anbiya itu. Jika dulu orang mukmin bergembira dan bersyukur dengan kemenangan ikhwanul muslimin di mesir dengan menangnya Sang Presiden Mohamad Mursi, hari ini dunia tidak mengetahui apa yang telah berlaku kepada Sang Presiden itu.

Mohamad Mursi yang menang di dalam pilihanraya lalu, sekarang sudah hilang tanpa sebarang kesan. Oh sang Firaun mesir tidak malu kepada dunia dan tidak berasa sebarang kekesalan yang berlaku. Oh Firaun kamu memang zalim.

Hari ini apabila kita membaca berita di dada dada akhbar kita dapat mengetahui  bahawa dunia sekarang sedang mengutuk tindakan yang dilakukan ke atas rakyat mesir khususnya presidennya. Rampasan kuasa dilakukan oleh orang yang mengaku islam dan mendokong demokrasi sebagai perjuangannya.

Konflik di Mesir bukan lagi isu agama sahaja bahkan ianya melibatkan isu kemanusiaan dan hak demokrasi itu sendiri. Jika di Malaysia kita dilaungkan dan dihujahkan dengan perkataan demokrasi sebagai cara kita melantik pemimpin tetapi hari ini Mesir menunjukkan sebaliknya. Mesir demokrasi tetapi merampas kuasa?

Di kala Mesir di hujani dan di basahi darah, masih lagi ramai yang menyokong tindakan Sang Perampas? Oh ketololan apa ini? Sedangkan orang kafir di eropah ada yang membuat demonstrasi menyuruh sang perampas mengembalikan presiden mesir kepada rakyatnya tetapi masih wujud makhluk alien yang menyokong tindakan sang perampas?

Perumpamaan yang senang kita buat, contoh yang senang dibuat rumah jiran kita dimasuki perompak dan perompak itu menangkap jiran kita dan menyembunyikannya. Kemudian perompak itu tinggal di rumah itu tanpa berasa bersalah tinggal dirumah itu tanpa rasa bersalah. Kita yang mengenali jiran kita dan tahu yang dia ditangkap, kita senyap bahkan mengiktiraf perompak itu sebagai tuan rumah baru?.

Duniaa apa ini? Perompak masuk rumah, isytihar rumah itu rumah dia? adakah ini caranya?

Cara yang betul untuk memiliki rumah itu ialah belilah dari tuan rumah itu. Itu baru betul. Ini andaian yang simple.

Tapi pemikiran inilah dimiliki oleh sebahagian makhluk yang mengiktiraf rampasan kuasa di MEsir.

Jika orang malaysia mempunyai pemikiran ini mari kita fikir sejenak. Jika kita mengiktiraf rampasan kuasa di Mesir itu. Adakah kita suka benda yang sama berlaku di  Malaysia?. BN menang dan DS NAjib jadi Perdana Menteri kemudian  Pembangkang rampas kuasa dan hilangkan Najib ghaibkan Rosmah kemudian Pembangkang ambil alih kuasa sebagai PM? Adakah kita bersetuju dengan perkara ini? Semestinya tidak sebab kita masih lagi mengiktiraf demokrasi sebagai cara untuk melantik pemimpin yang sah. Inilah rampasan yang berlaku di Mesir. Sebab itu isu ini bukanlah hanya isu agama malah ia melebihi isu itu, hak demokrasi di calari dan paling kejam lagi rakyat mesir di bunuh dan di tembak membabi buta.




Rampasan kuasa di Mesir ialah satu kezaliman yang sangat jahat dan siapa yang besekongkol dan menyokong kezaliman itu pastinya mendapat balasan yang sama. Seperti yang selalu kita dengar "Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang berlaku zalim maka (kalau kamu berlaku demikian), api Neraka akan membakar kamu, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun yang lain dari Allah. Kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan." Hud [11:113]





Doa Senjata orang MUKmin

Doa itu senjata orang islam, siapa yang nak kutuk kata kamu hanya berdoa sahaja tak beri kesan apa2 pun.... silakan, tetapi kita sebagai orang islam wajip yakin doa itu senjata orang mukmin. Jangan lupa berdoa.




Reactions:

0 kata2 @ ucapan. syukran:

Powered by Blogger.