اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ

Powered By Blogger

Wednesday, July 14, 2010

Yang sunat dibuat , yang wajib ditinggal


        Hari ini kita melihat umat islam terlalu leka dengan dunia. Sesuai dengan perkataan insan yang berasal dari kata naasi iaitu lupa. Jadi ubat kpd lupa ialah ingat. Jadi manusia perlu diberi peringatan. Peringatan ialah sesuatu benda yang sudah tahu kita cuma mengingatkannya kembali supaya tidak lupa.


Berilah peringatan sesungguhnya peringatan itu beri manfaat kepada orang mukmin.

Kini teralu banyak perkara ganjil yang dibuat oleh mereka yang mengaku beragama islam. Kadang kadang ada juga yang pelik dan ada juga yang lucu apbila melihat telatah mereka mereka ini. Contoh yang senang kita boleh melihatnya ialah pembaca berita wanita di tv yang tidak menutup aurat tetapi apabila memulakan berita dengan ucapan salam “assalamualaikum salam satu Malaysia”…

        Memberi salam itu sunat, menutup aurat itu wajib. Yang sunat dibuat yang wajib ditinggal. Ajaran siapa ini?. Sibuk dengan perkara perkara sunat tetapi meninggalkan yang wajib. Teringat satu cerita yang diceritakan oleh lecture aku iaitu ketika dia bekerja di sebuah pejabat di kuala lumpur iaitu wanita wanita yang bekerja disana, gaya mereka apabila datang ke office berpakaiaan seksi, berskirt tetapi membawa satu beg yang diisi kain sembahyang. Apa yang mereka fikir iaitu jangan lihat zahir lihat niat, kalau niat baik buat jahat dari segi zahir pun tak apa.

        Berpegang kepada peribahasa inggeris iaitu “ don’t judge the book by look the cover” bermaksud jangan menghukum sesuatu perkara dengan hanya melihat kulitnya atau luarannya. Maknanya niat itu lah segala galanya, buat jahat tapi niat baik itu tak apa. Siapa yang mengajar ajaran begini? Matlamat tidak menghalalkan cara. Niat untuk sara hidup dan tolong ibu bapa tapi dengan jalan melacurkan diri adakan ini halal?.

        Aurat itu wajib dijaga tidak kira lelaki atau perempuan. Teringat satu kisah ketika aku berjalan jalan di asrama terserempak dengan lelaki yang hanya berboxer ke hulu ke hilir tetapi yang bagusnya bila bertembung memberi salam kepada ku. Hhhuu.. waro sungguh lelaki itu. Memanglah waro lepasan maahad,lepasan stam.mengapa adakah tidak tahu soal hokum menutup aurat? Belajar berbiji biji kitab semasa STAM dahulu takkan soal aurat yang paling asas tidak tahu.

        Ingat apa yang kamu pelajari itu akan ditanya oleh Allah di akhirat kelak.

Sekian harap maklum.



0 kata2 @ ucapan. syukran:


Powered By Blogger
Powered by Blogger.